تاریخچه سیستم های VOIP

با پیشرفت روزانه تکنولوژی برخی از سیستم های قدیمی (آنالوگ) به کل کنار می روند و جای خود را به سیستم های دیجیتال می دهند . یکی از این سیستم ها ، سیستم تلفن های یکپارچه و سانترال می باشد . به اینصورت که راهکارهای دیجیتالی زیادی برای راه اندازی سیستم های تلفنی دیجیتال ارائه شده ، که ما در اینجا به یک نمونه ارزان قیمت و تقریبا رایگان به نام ایزابل (الستیکس سابق) می پردازیم .

ایزابل نسخه جدید از نرم افزار VOIP بر پایه استریسک (Asterisk) می باشد . Asterisk در حدود سال ۱۹۹۹ توسط شرکت دیجیوم بصورت رایگان و open source به بازار ارائه شد . درواقع استریسک یک هسته مرکزی برای راه اندازی سیستم های تلفنی دیجیتالی می باشد . از آنجا که این سیستم بصورت کد و کانفیگ فایل اجرا می گردد ، برای آن پوسته هایی نظیر ۴PSA VoipNow , ansitel , AsteriskNOW , Astimax , Be IP IPBX , Elastix , FreePBX و … ارائه شد .
در این بین الستیکس معروف ترین و محبوب ترین پوسته رابط گرافیکی شناخته شده است . الستیکس در سال ۲۰۱۶ به شرکت ۳cx واگذار شد و هسته ۵ آن به نام ۳cx به بازار بصورت پولی و نه رایگان ارائه شد .

الستیکس توسط تیم دیگری با نام ایزابل ادامه پیدا کرد.


خوبی الستیکس این است که تمام سیستم استریسک را با منو های زیبا مدیریت گرافیکی می کند و از نرم افزارهایی همچون Hylafax ، Agenda ، Mail server ، Open fire پشتیبانی می کند . شاید برای تعریف یک داخلی ساده در استریسک لازم باشد چندین فایل ویرایش شود ، ویا قبل از آن علم کانفیگ فایل های آن آشنا شوید ، اما با پوسته هایی نظیر الستیکس تمامی این موارد بصورت گرافیکی و ساده انجام می گردد . باید متذکر شد که الستیکس و ایزابل در پشت این پوسته زیبا FreePBX را دارا می باشند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *