سنسور اکسیژن و علائم خرابی آن

علائم خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن قطعه ای است که در بیشتر خودروها روی مینفولد دود و برخی دیگر روی اگزوز سوار شده است . دربرخی از خودرو ها این سنسور در دو نقطه نصب شده و برخی در یک نقطه .

وظیفه سنسور اکسیژن بررسی میزان اکسیژن خروجی از خودرو می باشد و به این ترتیب میزان مخلوط سوخت و اکسیژن ورودی توسط ECU (کامپیوتر ماشین) تصمیم گیری می شود.

خودروهایی که دو سنسور اکسیژن دارند یکی از آنها روی منیفولد دود نصب شده است ، یکی بعد از کاتالیزور . سنسور اول وظیفه بالاتری نسبت به سنسور دومی دارد . سنسور دوم صرفا جهت بررسی عملکرد گاز های خروجی استفاده خواهد شد .

بررسی خرابی سنسور اکسیژن

۱- روشن شدن چراغ چک
اشتباه نکنید ، چراغ چک می تواند بعلت خرابی هر سنسوری در ماشین روشن شود . اما یکی از علائم که میتوان با دیاگ زدن خودرو آن را متوجه شد ، روشن شدن چراغ چک می باشد .

۲- مشاهده دود مشکی و بوی تخم مرغ فاسد
اگر سنسور اکسیژن خراب شود ، گاز خودرو کاهش پیدا می کند و به دلیل عدم مخلوط شدن سوخت کافی و احتراق ناقص بویی مانند تخم مرغ فاسد و گوگرد از اگزوز شنیده می شود . همچنین ممکن است دود سیاه از اگزوز بیرو ن بیاید(دود سیاه می تواند بعلت خرابی سنسور مپ نیز باشد.) .

۳- کشش کم و کاهش شتاب اتومبیل (هرچند این گزینه می تواند به چندین عامل و سنسور دیگر نیز مربوط باشد.)

در مجموع برای بررسی خرابی سنسور اکسیژن لازم است به یک برقکار اتومبیل یا تون آپ کار مراجعه کنید تا با بررسی سیستم و اتصال دیاگ از خرابی سنسور اکسیژن مطمئن شود . اگر نیاز شد سنسور اکسیژن خودرو خود را عوض کنید ، هرگز سراغ قطعات ارزان قیمت و غیر شرکتی نروید .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *