تعیین روز تخمک گذاری

تعیین روز تخمک گذاری تاثیر بسزایی در موفق بودن بارداری برای خانم ها خواهد داشت . قبل از تخمک گذاری ، فولیکول ها تحت تاثیر هورمون ها در حال رشد هستند که به آن مرحله فولیکولی گفته می شود . اما فقط یک فولیکول به طور کامل رشد می کند و میتواند یک تخمک آزاد کند که قابلیت بارداری دارد .
پس ازآن وارد مرحله لوتئال (Luteal Phase) می شود . در این مرحله ، تخمک آزاد شده وارد لوله ی رحم می شود و به سمت رحم می رود .پس از آن فولیکولی که تخمک را رها کرده تبدیل به جسم زرد می شود و با تولید هورمون دیواره رحم را ضخیم می کند . مدت زمان ۱۲ الی ۲۴ ساعت بعد تخمک تجزیه می شود و دیگر قادر به بارور شدن نیست .


زمان آزاد شدن تخمک تا شروع دوره دیگر برای اکثر افراد ثابت است که معمولا حدود ۱۴ روز زمان می برد . طول یک دوره ی ماهانه میتواند بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشد . در حالت عادی تخمک گذاری ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع دوره بعدی اتفاق می افتد .

علائم تخمک گذاری


تخمک گذاری دارای علائمی همچون ترشحات واژن و تغییرات دمای بدن می شود . زمانی که سطح استروژن بالا می رود . یعنی تخمک گذاری در حال شروع شدن است و ترشحات چسبناک شبیه سفیده تخم مرغ خام از در دهانه واژن دیده می شود .با برخی کیت های تست تخمک گذاری که هورمون استروژن و هورمون lh را در ادرار مشخص می کنند ، میتوان زمان تخمک گذاری را مشخص کرد .


افزایش دمای بدن به نوعی گزارش دهنده ی پایان تخمک گذاری است . لذا با اندازه گیری دمای بدن در این دوره و ثبت آن ، می توان برای دوره ی بعدی برنامه ریزی کرد .

چه زمانی نزدیکی صورت بگیرد ؟


با توجه به اینکه عمر تخمک آزاد شده بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت می باشد ، باید نزدیکی های جنسی در حدود روز های قبل از تخمک گذاری تا بعد از آن صورت پذیرد ، تا با حضور اسپرم مرد در رحم ، تخمک باردار شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *